Culinaire tips

Handige keukenweetjes

  • Om ervoor te zorgen dat rode wijn zijn typische smaak aan een gerecht geeft, moet hij minstens 10 minuten meekoken, het liefst zelfs nog wat langer.
  • Bij het fruiten van ui en knoflook begin je bij voorkeur eerst met de fijngesneden ui om vervolgens de knoflook zacht te laten meestoven. Knoflook heeft immers de neiging om snel aan te branden.
  • Als je wil vermijden dat het water waarin je pasta kookt overkookt, kan je een beetje olijfolie toevoegen aan het kookwater. Dit helpt al heel wat.
  • Stoven mag niet te hevig gebeuren. Zet de stoofpot daarom op een zacht vuurtje, dan worden de ingrediënten lekker mals.
  • Als je met gedroogde kruiden werkt, strooi ze dan eerst op je eigen hand. Op die manier heb je een beter zicht op de hoeveelheid die je gebruikt en bovendien vermijd je dat er stoom uit de pan in het potje terechtkomt. Die kan er immers voor zorgen dat de kruiden samenklonteren.
  • Je hebt altijd ‘vers’ citroensap bij de hand als je een flink aantal citroenen tegelijk koopt, uitperst en het sap invriest in de ijsblokjeshouder van uw koelkast. Een blokje is dan circa 2 eetlepels sap.
  • Om het spatten van de olijfolie te vermijden, kan je een beetje margarine en een snuifje zout toevoegen.
  • Als je een vel keukenpapier even op een gerecht legt, neemt dit al een groot deel van het vet op.
  • Zorg er steeds voor dat je sla na het spoelen goed droogt. Anders blijft de vinaigrette er niet goed aanhangen.
  • Asperges smaken minder bitter als je een geschilde aardappel meekookt.
  • Het klinkt raar, maar het is waar! Je kookt je groenten beter in hun geheel om ze dan pas, vóór het afwerken of serveren, in fijne stukjes te snijden. Groenten zijn een essentiële bron van mineralen en vitaminen. Door groenten in hun geheel te koken, bewaren ze optimaal al hun gezonde bestanddelen.
  • ...