MENU

Varkensvlees is goed voor hardlopers

Is vlees gezond? Gezonde voeding in het kader van een intense sportprestatie is al langer voer voor discussie. Ook varkensvlees heeft ondertussen zijn positie binnen een gezond voedingsschema veroverd én bevestigd. Gedaan met het tellen van calorieën en koolhydraten! De inname van proteïnen en vitaminen is minstens even belangrijk. Welke soorten vlees er goed zijn voor een evenwichtige maaltijd hangt dus af van enkele factoren. En laat duurzaam varkensvlees van bij ons net op veel van die factoren prima scoren. We geven je een overzicht.

Verrassend mager varkensvlees

 

Een eerste belangrijke maatstaf van een goed sportdieet is het aantal calorieën die je ermee opneemt. Laten we dan ook onmiddellijk een fabeltje uit de wereld helpen: varkensvlees wordt vaak onterecht bestempeld als vet en calorierijk. Nochtans is de definitie van gezond vlees dat er minder dan 10 g vet per 100 g vlees aanwezig is. En ja hoor, enkele soorten varkensvlees, zoals een varkenslapje, varkensmignonette en een stukje varkenshaasje behoren tot die categorie. Deze laatste twee bevatten zelfs maar 2 g vet per 100 g. Bij dit mager vlees spreken we trouwens over minder verzadigde vetten, waardoor ook hier varkensvlees niet meer cholesterol bevat dan andere vleessoorten. Gezond én lekker, wat wil een mens nog meer. Naast calorieën hebben intense sporters ook meer koolhydraten nodig dan recreatieve sporters of mensen die nauwelijks bewegen. Ook daarvoor zit je bij varkensvlees meer dan goed.

Varkensvlees wordt vaak onterecht bestempeld als vet en calorierijk.
Een portie varkensvlees kan ook op andere vlakken voldoen aan de behoeften van elke sporter.

Goed sporten dankzij varkensvlees

 

Een portie varkensvlees kan ook op andere vlakken voldoen aan de behoeften van elke sporter. Zo hebben ze bij hun prestatie ongeveer 50 tot 75% meer eiwitten nodig. Op die manier kunnen hun spieren makkelijker herstellen en houden ze vooral de stofwisseling in balans. Zeker als je traint voor een marathon, want zoiets vraagt natuurlijk veel van je lichaam. Niet enkel fysiek, maar zeker ook mentaal. Als je dan thuiskomt van een training of een wedstrijd wil je vooral op adem komen met een goede portie koolhydraten en voldoende proteïnen. Je hoeft je dus zeker niet schuldig te voelen als je dan zin krijgt in een goed stuk vlees. Beetje varkensvlees dabei en genieten maar. Nom, nom, nom!

Gezond varkensvlees

 

Last but not least is varkensvlees vooral gezond door als leverancier van vitaminen en mineralen op te treden. Die kan je onmogelijk uit plantaardige voeding halen. Toch heeft je lichaam deze nodig om normaal te functioneren. Zeker als je je lichaam dus op de proef stelt tijdens een lange looppartij. Zo haalt je lichaam uit je favoriete stukje varkensvlees een grote hoeveelheid ijzer die het nodig heeft voor de zuurstoftransport, de stofwisseling en de energieproductie. Zichzelf herstellen doet je lichaam dan weer dankzij de nodige portie vitamine B12.

Varkensvlees is vooral gezond door als leverancier van vitaminen en mineralen op te treden.
En zo is je geliefd stukje varkensvlees geen guilty pleasure, maar een essentieel onderdeel van een evenwichtig, gezond voedingsschema. Je hoeft dus volgende keer in je trainingsschema niet in de val van te eentonige voeding te lopen. Maak je dus geen zorgen meer of varkensvlees gezond of ongezond is, maar varieer en eet met mate. De hardloper kwam, zag, varieerde en overwon!